Samfundsfag A – Matematik A
– naturvidenskabelig studieretning
Studieretningsfag:
Samfundsfag A – Matematik A
Naturvidenskabeligt C-niveau fag:
Biologi og kemi
Særligt om valgfag:
Denne studieretning har vi skemalagt så den kan kobles til Afsætning B (fra HHX).
Vælges fransk eller spansk som 2. fremmedsprog medfører det et ekstra A-niveau fag, da studieretningen har to A-fag i forvejen.
Relevante links
Interessefelt:
Går du og drømmer om en spændende karriere i erhvervslivet – eller måske start af egen virksomhed? Gennem arbejdet med European Business Game trænes din evne til innovativ tænkning og iværksætteri. Du får indblik i, hvordan både de store toneangivende virksomheder og mindre lokale virksomheder drives. Forvent derfor, at klassen fyldes med klassekammerater, der har interesse for erhvervsøkonomi. I denne klasse skærpes din interesse og diskussionslyst samtidig for alt det, der sker i samfundet – for økonomiske, sociale, politiske og internationale forhold.
Indhold:
I denne studieretning vil vi fokusere på forskellige områder af samspillet mellem individ, erhverv og samfund.
Et af hovedtemaerne er økonomi, hvor vi bl.a. ser nærmere på de vilkår, den øgede internationalisering og globalisering medfører – herunder f.eks. årsagerne til og konsekvenserne af lukning eller udflytning af danske virksomheder og arbejdspladser.
Samarbejdet med matematik gør det muligt, dels at forstå og arbejde mere konkret med økonomiske modeller og statistikker, dels at blive i stand til kritisk at kunne vurdere bl.a. mediernes brug – og misbrug – af tal og statistisk materiale, som f.eks. arbejdsløshedstallene.
Politik i Danmark og EU er et andet hovedtema. Her ser vi nærmere på, hvordan det politiske system fungerer. Vi går også tæt på demokratiets vilkår, herunder bl.a. mediernes øgede rolle og betydning, og der fokuseres på de muligheder der er for at opnå politisk indflydelse.
Der arbejdes også med magt, sikkerhed og trusler på såvel nationalt som internationalt niveau, og med inddragelse af sociologiske teorier og perspektiver, går vi tæt på bl.a. de kultur- og værdiforskelle, der ofte ligger til grund for nogle af de konflikter, der udspiller sig i det moderne, globaliserede samfund.
På det mere nære plan er det også sociologien, der hjælper os til at forstå, hvordan individets identitet bliver formet i et samspil med omgivelserne.
Et konkret eksempel på et undervisnings- eller projektforløb kunne være, at vi med udgangspunkt i en branche arbejder med: Hvilken betydning har dansk eksport, Hvilken lovgivning, skal der tages højde for?
Hvilke særlige kulturelle forhold skal man have kendskab til, for at kunne eksportere til andre lande?, Hvad betyder branchen for det danske samfunds økonomi? Hvordan udarbejder, læser og forstår man statistik og forbrugerundersøgelser?
Hvad er afgørende for prisdannelsen? Hvordan kan man sociologisk forstå samarbejde og ledelsesstil? osv.
Undervisningstilrettelæggelse:
I studieretningen arbejdes der med et mix af forskellige undervisningsformer, f.eks. klasseundervisning, foredrag, gruppe- og projektarbejde.
Der vil også være mulighed for at deltage i ekskursioner og vi holder kontakt til lokale virksomheder og institutioner. IT, internet samt en række forskellige fagprogrammer indgår som en naturlig og integreret del af undervisningen.