Hjem / Ny DG elev? / Studieretninger / Engelsk A – Spansk A – Tysk B

Naturvidenskabeligt C-niveau fag:
Biologi og kemi

Valgfag:
Med valgfagene kan du vælge at tone din studentereksamen i samfundsvidenskabelig eller musisk-kreativ retning, eller du kan satse på de naturvidenskabelige fag. Det er den studieretning, hvor du via valgfagene har størst indflydelse på sammensætningen af din studieretning.

Målgruppe/interessefelt:

Her får du virkelig en studieretning med et internationalt udsyn. Det er studieretningen for dig der er vild med sprog, kultur og kommunikation, og som har lyst til at lære at tale og skrive på tre af verdens vigtigste sprog.

Du ønsker indsigt i andre landes kultur, historie og samfundsforhold og du tænder på tanken om at verden er et mangfoldigt sted, hvor mennesker indretter sig og omgås hinanden på vidt forskellige måder. Du har mod på at opleve denne mangfoldighed ”ude i virkeligheden”, f.eks. på studie- og udvekslingsrejser til Tyskland, Spanien eller et engelsktalende land.

Du vil gerne ligge forrest i feltet i forhold til at kunne analysere og gennemskue sproglig kommunikation, og vil på et højt niveau arbejde med den måde mennesker udtrykker sig om deres omverden, det være sig i litteratur, på film, på nettet eller i politiske taler.

Studieretningen er derudover karakteriseret ved, at du i særligt høj grad selv kan sammensætte og tone din STX-uddannelse med fag, som du personligt er interesseret i. Der er således i denne studieretning ikke krav om Matematik B eller et naturvidenskabeligt fag på B-niveau – men hvis du ønsker disse fag, er det selvfølgelig muligt. Mange elever på denne studieretning vil ud over sprog have særlig interesse i at forstå menneskets psykologi, og de vil kunne vælge faget psykologi på både C- og B-niveau. Det er næsten kun fantasien, der sætter grænsen på denne studieretning, der har flest frie valgmuligheder.

Eksempler på emner:

Hvordan er det at være ung i Europa, i Latinamerika og i USA?

Hvad er ”den amerikanske drøm” og hvad betyder indvandringen fra Mexico for USA’s økonomi og politik?

Hvad betyder de sociale medier for unges selvforståelse og sociale liv?

Demokratiets udfordringer i det 20. århundrede: om Nazismen, den spanske borgerkrig, de latinamerikanske diktaturer, terror

Fravær af velfærd: Hvordan lever et gadebarn i Nicaragua?

Mandehørm og nationalfølelse: Super Bowl, Tyrefægtning og Oktoberfest.

Spanglish –  You are what you speak: når latino-rappere i USA skaber deres helt eget blandingssprog for at vise hvem de er.

Hvad siger eleverne?

Jeg har egentlig altid haft let ved sprog og grammatik og synes, at det er spændende at lære nye sprog. I den sproglige studieretning har man tre sprog og det var afgørende for mig, for jeg ville gerne fortsætte med tysk og naturligvis engelsk. I Grundforløbet i 1g havde vi Almen Sprogforståelse, vi havde en anderledes fællestime om sprog. Jeg blev overrasket over, hvor meget de forskellige sprog egentlig ligner hinanden, selv om de tilsyneladende lyder helt forskelligt. Sådan noget synes jeg er sjovt.

Sidste sommer var jeg i Spanien for første gang, og jeg blev glædeligt overrasket over, at jeg faktisk godt kunne kommunikere på spansk, selv om jeg på det tidspunkt kun havde haft spansk i ét år. Jeg vil helt klart bruge de mange sprog i forbindelse med rejser, og måske vil jeg være lærer. Men det er ikke sikkert. Jeg er glad for, at vi har muligheden for at vælge psykologi. Her får vi de grundlæggende svar på, hvorfor vi handler, som vi gør.

Josephine Maria Jensen

Hjallerup

Jeg har valgt spansk A/engelsk A studieretningen, da jeg har en meget stor interesse for at lære nye sprog. Med denne studieretning kunne jeg se nye og spændende udfordringer, som jeg senere hen vil kunne bruge fornuftigt. At lære et nyt sprog som spansk, er en ny og utrolig fangende udfordring, som jeg vil opfordre alle andre til at prøve. Jeg har på intet tidspunkt fortrudt at have valgt spansk – det er en virkelig god oplevelse, som kan føre mange veje hen.

Emma Maria Bang Andersen

Ørum Kirkeby