Hjem / Ny DG elev? / Traditioner

Traditioner

DG er kendt for vores helt særlige traditioner, og netop vores traditioner er dét, der puster liv i "DG-ånden".
Vores traditioner skal opleves, og som ny elev vil du allerede fra første dag blive en del af DG-traditionerne. Her kan du dog få en lille "forsmag" på dét, der kendetegner DG.

Skolestartstraditioner

Vi sørger for, at du bliver en integreret DG-elev lige fra første skoledag, hvor tutorerne står klar til at tage imod alle nye elever.

Én af de første traditioner, du som ny DG-elev bliver en del af, er Skovskolen. Her bliver alle 1.g'ere og tutorer sendt afsted på 3 dages opgaveløsning, sjov og hygge i Storskoven, som alt sammen styrker fællesskabet og skaber venskaber for resten af gymnasietiden.

Efter Skovskolen venter Dåben, hvor 1.g'erne bliver "døbt" i Øster Møllesø, for derefter at bære titlen som DG-elev.

Sidst men ikke mindst er der selvfølgelig også en Introfest, hvor 1.g'erne starter festen inden 2.- og 3.g'erne tilstøder.

Fællesskabsdag

Ja, navnet giver næsten sig selv. Hvert år dedikerer vi nemlig en hel skoledag, kun til fællesskabet.

For eksempel har fællesskabsdagen været afholdt med temaet "dans", hvor danseren Silas Holst har underholdt og undervist hele gymnasiet i dans.

Idrætsdag

Hvert efterår afholdes idrætsdagen, og det er traditionen tro en dag fyldte med utraditionelle lege, udfordringer og opgaver, på udearealerne omkring skolen.

På Idrætsdagen er det kutyme, at eleverne kommer udklædt - og ofte koordineret internt i klasserne.

Græskarkonkurrence

Én af vores nyere traditioner er vores Græskarkonkurrence, hvor klasserne konkurrerer om at snitte de flotteste græskar.

Når konkurrencen er slut, afleverer eleverne de færdige græskarhoveder på forskellige plejehjem i lokalområdet, hvor de kan sprede lys i det ellers mørke efterår.

Kulturturen

I slutningen af november/starten af december arrangerer gymnasiet en tur til København, hvor både elever og ansatte får berigende, kulturelle oplevelser - det være sig skiftevis et teaterstykke, en ballet eller opera. I løbet af de 2,5 dag er der selvfølgelig også tid til at udforske det indre København på mere fri hånd, i mindre grupperinger.

Deltagelse i Kulturturen er frivillig, men vi oplever altid stor tilslutning, og ofte er ca. 90% af eleverne tilmeldt.

Juleklippedag

Julen er jo i forvejen fyldt med traditioner, og det er ikke anderledes på DG, hvor vi i starten af december holder juleklippedag.

Det er en dag fyldt med julemusik, æbleskiver, juleklip og oppyntning af klasselokalerne - altså hygge-dag fyldt med julestemning.

Forestillingen

De, der har gået på DG, kan med sikkerhed berette om Forestillingen, som ikke bare er en musical, men en aktivitet som engagerer og optager eleverne fra efteråret og frem til slutningen af vinteren. Manuskriptet til forestillingen udvikles i samarbejde med eleverne, og med hjælp fra nogle top-engagerede lærere står eleverne selv for musik, dans, skuespil og hele setup'et backstage.

Hvert år tænker vi: "nu kan det da ikke blive vildere", og hvert år bliver vi lige imponerede - for det er altså en forestilling, man ikke vil gå glip af!

Festerne

Fester skal der til! Og i årets løb arrangeres der flere fester, som hver har sit særpræg. Eksempelvis kan vi nævne:
- introfesten
- efterårsfesten